Oglądasz wypowiedzi wyszukane dla frazy: Sherborne Ćwiczenia





Temat: Metoda Bobath
Na metodzie Weroniki Sherborne dużo pracowałam z moimi dziećmi. bardzo sobie ją cenię, zwłaszcza jako metodę rozwijania więzi, a nawet jej nawiązywania, oraz oswajania dziecka z różnym dotykiem, różnymi doświadczeniami swojego ciała i ciała innych, siły fizycznej swojej i drugiej osoby, rozwijaniem zaufania. Ćwiczyliśmy na różnych turnusach rehabilitacyjnych i indywidualnie w domu. Starsza córka , FASolka, z elementami autyzmu i upośledzeniem umysłowym znacznym, nie lubiąca ogólnie przytulań, w czasie tych ćwiczeń (miała wtedy już 8 lat) zwijała się jak embrion i wtulała podczas kołysań w mój brzuch. Mogłabym naprawdę wiele takich przykładów podawać. Najmłodszą naszą pociechę, która przywędrowała do nas w wieku 4 lat niemal wychowywaliśmy na tych ćwiczeniach, dzień zaczynał się od różnych ćwiczeń w których było dużo kołysania i kontaktu fizycznego, dziś ma lat 14 i wydaje mi się, że te ćwiczenia bardzo wpłynęły na naprawdę mocne więzi jakie są między nami. Sherborne nawiązuje przecież do tzw. "baraszkowania", czyli zachowań bardzo naturalnych w wychowywaniu dzieci, a których brakowało naszym dzieciom z powodu odrzucenia, zaniedbań itp. Wg mnie ćwiczenia Sherborne pozwalają jakby ze starszymi dziećmi trochę nadrobić to, czego w dzieciństwie też im zabrakło. Bardzo wszystkim polecam!!!!!!!





Temat: Masażysta w Częstochowie
Do kinezyterapii o działaniu ogólnym zaliczamy następujące rodzaje ćwiczeń:
1. ćwiczenia ogólnousprawniające (ogólnokondycyjne)
2. ćwiczenia gimnastyki porannej
3. ćwiczenia w wodzie
4. sport inwalidów.
Metody kinezyterapeutyczne
- dostosowanie dokładnie opracowanych schematów i postępowań oraz wzorców ruchowych do leczniczych potrzeb określonych jednostek chorobowych czy jednorodnych pod względem etiologii schorzeń
- u podstaw większości z tych metod leży poszukiwanie zależności między rozwojem struktur nerwowo-mięśniowych a ruchem
- ich zadaniem jest przeciwdziałać zmianom powstałym w obrębie ośrodkowego układu nerwowego, narządu ruchu lub w obu tych układach jednocześnie.
Wybrane metody kinezyterapeutyczne:
1. metody mechaniczne
a) Metoda Cyriaxa
b) Metoda Dobosiewicza
c) Metoda Hoppe
d) Metoda Kaltenborna-Evjentha
e) Metoda Karskiego
f) Metoda Klappa
g) Metoda Kostewicza
h) Metoda Majocha
i) Metoda McKenzie
j) Metoda Siwka-Tylmana
2. metody neurofizjologiczne
a) Metoda Brunkow
b) Metoda NDT Bobath
c) Metoda PNF
d) Metoda Vojty
3. metody edukacyjne
a) Metoda Ayres
b) Metoda Domana
c) Metoda PetĂś
d) Metoda Pilatesa
e) Metoda S-E-T
f) Metoda Sherborne.
Polecam www.fizjoterapia.czestochowa.prv.pl





Temat: koncepcja przedszkola
Renatko z tego co piszesz to wychodzi Ci przedszkole specjalne dla dzieci z niepełnosprawnościa ruchową bo wszystko o czym piszesz jest skierowane dla dzieci niepełnosprawne.
Jeśli to ma zadziałać jako integracyjne to trzeba wymysleć coś co przyciągnie zdrowe dzieci.
-Może oprócz rehabilitacji dla niepełnosprawnych- ćwiczenia np.W/g Sherborne dla wszystkich. w Wawie przyciągnęłabys dowolną ilość dzieci gdybyś miała pracownię do ćwiczeń integracji sensorycznej.
-Brak obowiązkowego leżakowania w to miejsce wypoczynek przy bajkach.
-Jeśli chodzi o cewnikowanie to jak wiesz pielęgniarki nie mają uprawnień do tego zabiegu więc albo znajdziesz taką która zaryzykuje albo klapa..
-Jedzenie robione na miejscu i jakieś opcje dla alergików.
-Dużo zajęć plastycznych (przy okazji usprawnianie ręki) typu glina
-Ogród z zabawkami do uzytku również dla wózkowiczów
-logopeda , psycholog(sprawdzeni) na przychodne



Temat: Darłowo
Super, iwcia, jeśli moge coś podpowiedzieć, to znadźcie kogoś, kto pracuje metodą Weroniki Sherborne - są to właśnie ćwiczenia ruchowe i z mojego doświadczenia wynika, że praca w grupie z małymi dziećmi tą metodą idzie świetnie. Czas jest zorganizowany, nie ma się kiedy nudzić, oczywiście dokłada się i inne zajęcia i metody. Z dziećmi z ADHD (i nie tylko) najlepiej pracuje się na podłodze!



Temat: "Nie przytulaj mnie"
A może tak wykorzystać niektóre ćwiczenia z Metody Ruchu Rozwijającego, Weroniki Sherborne,
np. Ćwiczenie razem w parach - kołysanie się, rodzic i dziecko siedzą przodem do siebie z lekko zgiętymi nogami, trzymają się za ręce lub przeguby; na zmianę kładą się na plecy i są przeciągani przez partnera.

W tej metodzie jest wiele ćwiczeń, które na celu mają ułatwienie kontaktu:)

Jako, że nie jestem specjalistką w tej dziedzinie , a tylko wynika to z moich zainteresowań, odsyłam do publikacji: Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnyska M.: Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka, WSiP, jest tam omówiona metoda i podane przykłady ćwiczeń.



Temat: Metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne
pRZYKŁADOWY SCENARIUSZ ZAJĘĆ PROWADZONYCH METODĄ WERONIKI SHERBORNE

1.Powitanie – witamy się dłonią , kolanem , umowną piosenką
2. Poznanie własnego ciała
- leżenie na plecach , przyklejamy się mocno do podłogi
siedząc przemiennie przyciąganie nóg zgiętych w kolanach
- ślizganie się w kółko na brzuchu , na plecach
- czołganie się na brzuchu , na plecach z wyciąganiem i zginaniem na przemian rąk i nóg
- siad prosty , rozcieranie i poklepywanie kolan , ud , łokci
- marsz i bieg z wysokim unoszeniem kolan
- marsz na sztywnych nogach
- bieganie na gumowych nogach
- siad skulny podparty – uderzanie o podłogę stopami – szybko , wolnno
- siad prosty rozwarty – dotykanie prawym łokciem lewego kolana i odwrotnie
- wytrzeszczanie i mrużenie oczu
- zabawne miny
- leżenie tyłem i turlanie się
3.Nawiązanie związku z partnerem i grupą
- jedno dziecko zamyka oczy , drugie prowadzi je po całej sali (wytworzenie poczucia bezpieczeństwa i zaufania do partnera)
- stawiamy stopy na stopach partnera i maszerujemy
- przy muzyce kołysanie się w parach w pozycji fotelika
- ‼paczka” –jedno dziecko zwija się w kłębek , mocno splata dłonie , a współćwiczący próbuje rozwiązać paczkę
- ćwiczenia twórcze – swobodny taniec przy muzyce wolnej i szybkiej
Zestaw ćwiczeń kończymy wyciszeniem (kołysanka z płyty), podziękowanie za wspólną zabawę przez podanie rąk , uśmiech . Co jakiś czas występują ćwiczenia oddechowe , relaks (leżenie na plecach , oczy zamknięte , słuchamy muzyki ).



Temat: Rozmowa z niemowlakiem Pomigaj mi mamo
Bezpłatne zajęcia przedszkolne

Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 4 ZAPRASZA dzieci z wadą słuchu w wieku 3 – 6 lat na bezpłatne zajęcia przedszkolne.

Zajęcia odbywać się będą w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 4 (dla Dzieci Niesłyszących) przy ul. Krzywickiego 20 od 15 września 2008 r. dwa razy w tygodniu*.

W ramach zajęć:

gry i zabawy przedszkolne,
zajęcia plastyczne,
logopedię w zabawie (logorytmikę, ćwiczenia słuchowe, ćwiczenia artykulacyjne, ćwiczenia oddechowe).

Na zajęciach wykorzystywane będą elementy metod:

P. Dennisona,
W. Sherborne,
M. Montessori.

Zgłoszenia do dnia 10 września 2008 r. w Sekretariacie Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 4 w Łodzi przy ul. Krzywickiego 20, telefonicznie: 0426784700, 0426781931 (p. Małgorzata Traczyk – dodatkowe informacje) lub pocztą elektroniczną: sosw_lodz@poczta.onet.pl.Ten adres e-mail jest ukrywany przed spamerami, włącz obsługę JavaScript w przeglądarce, by go zobaczyć

Zapraszamy na stronę: http://www.sosw.edu.lodz.pl.

*Dzień i godzina do uzgodnienia (np. czwartek 17:00 – 19:00).



Temat: Zaburzenia integracji sensorycznej- ale o sssso chodzi :/???
No to ja jestem prawdziwą szczęściarą. Dostałam się ponad rok temu na terapię SI do OWI (Ośrodka Wczesnej Interwencji), więc wszystko za darmochę. Kosztuje mnie tylko dojazd.
Ponieważ mamy maleńką chatkę, Ala nie chciała ćwiczyć w domu, bo ciągle się obijała.
Tak więc córka ćwiczy 1 godz. tygodniowo z terapeutą SI, 1 godz. na zajęciach z Weroniki Sherborne. No i na podwórku, gdzie postawiliśmy
specjalnie dla córki jej własną huśtawkę i trampolinę.
I jestem w wielkim szoku, że naprawdę widać ogromne zmiany. Szczególnie te związane z układem przedsionkowym.
Jedyne, co pozostaje nie zmienione, to nadwrażliwość na smaki i zapachy.
A największym naszym sukcesem jest naprawdę wieeeeeeelka zmiana, jeżeli chodzi o wybuchowość. I przestała w końcu tak strasznie marudzić.

Tym mamom, które zabierają się za ćwiczenia z dzieckiem w domu, życzę wiele cierpliwości i naprawdę Was podziwiam. Jakoś nie umiem namówić córki do ćwiczeń. Oczywiście te, które są czystą zabawą (rysowanie, lepienie, zgadywanie przedmiotów przez dotyk itp.), to i owszem, owszem.

Nieszki, jak Twój Kuba daje się namówić na ćwiczenia?

W ogóle jak tam Wasza terapia SI? Też widać jakieś postępy?



Temat: gimnastyka tworcza
DADA

Zapraszamy w srode 29.04.2009 GLIWICE SP ETE UL. FRANCISZKANSKA 5, GODZ. 16:30-17:15 dzieci 2-4 lat 17:30 -18:15 dzieci 4-7 lat na zajecia Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne

ZAJECIA BEZPŁATNE!!! info:k.eksner@dada-art.pl

Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne jest to system ćwiczeń, wspomagający rozwój psychoruchowy dziecka. Podstawowym założeniem tej
metody jest rozwijanie świadomości własnego ciała, otaczającej przestrzeni, działanie w niej oraz dzielenie przestrzeni z innymi ludźmi nawiązując z nimi bliski kontakt.
Zastosowany system ćwiczeń pozwala dziecku na wyrażenie swej spontaniczności, energii, osobowości oraz kreatywności, a także daje poczucie bliskości z rodzicem, budzi aktywność i inicjatywę dziecka.

Prosimy o ubranie się w strój sportowy, ćwiczymy na bosaka (ewentualnie w skarpetach z gumową podeszwą), zajęcia odbywają sie na sali gimnastycznej .



Temat: baza danych
Przedszkole Specjalne nr 393 ul. Puławska 97 02-595 Warszawa tel./ 845-05-77 i 646-50-16 Specjalistyczne przedszkole dla dzieci z DYSFUNKCJAMI NARZÂ?DU RUCHU istnieje w Warszawie od 1985 r. Głównym celem pracy przedszkola jest przygotowanie dzieci do osiagnięcia maksymalnej sprawności i samodzielności, a także do podjecia nauki w różnego typu szkołach i placówkach. Nasi podopieczni to dzieci z: - MPD - przepuklina oponowo-rdzeniową - zanikiem mięśni - innymi schorzeniami narządów ruchu Pracownicy przedszkola to: - Dyrektor - mgr Maria Kuźniewska-Zdrojowy - Pedagodzy specjalni - Specjaliści: psycholog, logopedzi oraz rehabilitanci Wspólnie ustalamy indywidualny program pracy terapeutycznej dla każdego dziecka. Prowadzimy różne formy zajęć zespołowych i indywidualnych: - rehabilitację ruchową - hydroterapię w wannie "JACUZZI" - zaj. pedagogiczne - terapie logopedyczną - terapię psychologiczną - muzykoterapię - zajecia z komputerem W pracy z dziećmi wykorzystujemy szereg metod, m.in: - ćwiczenia wg W. Sherborne - terapia Ch. Knilla - metoda P. Dennisona - terapia ręki - integracja Sensoryczna - alternatywne metody komunikacji - dogoterapia. ćwiczenia rehabilitacyjne dostosowane sa do indywidualnych potrzeb i mozliwości dziecka. Organizujemy dziciom szereg imprez: - teatrzyki - bale - wycieczki - spotkania z terapeutami Fundacji " Dr Clown" oraz Fundacji "Przyjaciel" Budynek przedszkolajest przystosowany do potrzeb dzieci niepełnosprawnych (posiada podjazd, windę, szerokie drzwi, uchwyty) Przyjmujemy dzieci w wieku od 3 lat z terenu Warszawy i okolic (nie obowiazuje rejonizacja) Przedszkole jest czynne od poniedziałku do piątku w godz. od 7:00 do 17:00[/code]



Temat: Gdzie szukać inspiracji?
Pracuję indywidualnie z dzieckiem 4 letnim. Ma MPD, nie widzi, słyszy na jedno ucho ok 70 %, upośledzenie głębokie. W pracy z nim opieram się głównie na stymulacji słuchu i dotyku oraz wykonujemy ćwiczenia pokazane przez rehabilitanta. Z "książkowych" metod stosuję Poranny Krąg, elementy Sherborne, Programy aktywności Knillów. Czasem zdarza się że po prostu tracę inspirację do ciekawych zajęć, wspieram się dużo internetem, ale jeśli mogę prosić o jakieś wskazówki co jeszcze mogłabym robić lub gdzie znajdę ciekawe propozycje do zajęć z takim dzieckiem to byłabym wdzięczna



Temat: Konsultacje i zajęcia grupowe
Zabawy przy muzyce i wspólne śpiewanie to nie tylko sobotnia forma relaksu dla dzieci młodszych i ich rodziców, ale także, a może przede wszystkim, kształcenie werbalnego i pozawerbalnego porozumiewania się, ćwiczenia rozwijające wyobraźnię, zdolność koncentracji uwagi i koordynację wzrokowo-ruchową.



Organizowane przez Stowarzyszenie warsztaty logopedyczne dla dzieci młodszych prowadzone są profesjonalnie i niebanalnie przez neurologopedę i pedagoga specjalnego panią Alicję Wójcicką, na co dzień pracującą z dziećmi niepełnosprawnymi intelektualnie w jednym z warszawskich przedszkoli.



Prowadzona przez nią terapia logopedyczna wykorzystuje elementy alternatywnej i wspomagającej komunikacji uzupełnione metodami Weroniki Sherborne, Dennisona, Knillów, pedagogiki zabawy i integracji sensorycznej oraz muzykoterapią.





Organizatorzy zapraszają w soboty, po uprzednim uzgodnieniu terminu.



Temat: Szpital Rehabilitacyjny dla Dzieci w Kiekrzu
Dla rodzica jest obiad, a śniadanie i kolacja tylko dla dziecka.
Codziennie jest rehabilitacja ruchowa indywidualna (45-50 minut), grupowe zajęcia z W.Sherborne, wanna z hydromasażem, zajęcia z psychologiem (nie codziennie), ćwiczenia w baseniku (2x tyg), hipoterapia (za dopłatą), w razie wskazań lekarskich jest parafina, jonoforeza, masaż, magnetronik, elektrostymulacja; ale podstawą jest indywidualna kinezyterapia z terapeutą.



Temat: czego ucza ci wykładowcy ???

-dr hab. Siwiec
-dr Lubiewska
-dr Cichoracki
-dr Hołtyń
-dr Laskowska
-dr Pawiak
-drOstrowicka-Miszewska
-dr Wojciechowska
-dr Pawiak
-dr Seidel
-dr Sobieszczyk
-dr Plenkiewicz

Mam jeszcze inne pytanie,wiem że są siatki godzin i tam są przyporzadkowane przedmioty do każdego z wykładowcy,który uczy na danym kierunku.Gdzie mogę otrzymać taką siatkę?? W dziekanacie???


na pedagogice wczesnoszkolnej i przedszkolnej mamy tak:

-dr Cichoracki- socjologia ogólna
-dr Pawiak- metodyka techniczna czy cuś takiego:) my robimy oregami na wykłądach i ćwiczeniach
-drOstrowicka-Miszewska- doktryny pedagogiczne
-dr Wojciechowska- metodyka wychowania fizycznego czy cuś takiego:) tu omawiamy różne metody ruchowe np. orffa, sherborne itd.



Temat: Dyscyplina w wychowaniu
Te pierwsze podane przez Decymkę ćwiczenia kojarzą mi się z Ruchem Rozwijającym Weroniki Sherborne. Czy dobrze mi się kojarzy, czy to cos innego?



Temat: Jak przygotować zajęcia adaptacyjne?
A ćwiczenia Weroniki Sherborne sie nadają??



Temat: Konsultacje i zajęcia grupowe
KONSULTACJE SPECJALISTYCZNE I ZAJĘCIA GRUPOWE

- konsultacje indywidualne z pedagogiem specjalnym i logopedą.

Konsultacje odbywają się w środy w godz. 16.30 – 18.30.

Specjaliści:
Jolanta Wolska - reedukator, neurologopeda,

Elżbieta Szmigielska - pedagog specjalny, terapeuta SI.

Szczególnie zapraszamy rodziców małych dzieci. Specjaliści odpowiedzą na państwa pytania, podadzą sposoby, jakimi można wspierać rozwój, pomogą wybrać odpowiednie zabawki i zabawy.

- grupowe warsztaty logopedyczne dla dzieci młodszych.

Zajęcia odbywają w soboty, od godz. 10.00 w dwóch grupach (w jednej grupie jest 8 - 9 dzieci). Zajęcia prowadzi Alina Wójcicka pedagog specjalny, neurologopeda.

Prowadzona przez nią terapia logopedyczna wykorzystuje elementy alternatywnej i wspomagającej komunikacji uzupełnione metodami Weroniki Sherborne, Dennisona, Knillów, pedagogiki zabawy i integracji sensorycznej oraz muzykoterapią.

Terminy najbliższych spotkań: 8, 15, 22, 20 września.

Ilość miejsc jest ograniczona.

Prosimy o wcześniejsze uzgadnianie terminów z Elżbietą Kawecką - pod numerami telefonów (022) 663 10 13 lub 663 40 43, lub e-mail: ekawecka1@tlen.pl

GRUPOWE ZAJĘCIA WSPOMAGAJĄCE ROZWÓJ

Serdecznie zapraszamy dzieci w wieku roku do 5 lat na cykl zajęć edukacyjnych.

Odbywać się będą w grupach wiekowych, a ich poziom dostosowany będzie do potrzeb dzieci.

W programie wykorzystane zostaną metody: ruchu rozwijającego W. Sherborne, Marii Montesorii, kinezyterapii, muzykoterapii, pedagogiki zabawy, integracji sensorycznej. Dzieci będą uczestniczyć w zajęciach plastycznych i ruchowych oraz ćwiczeniach relaksacyjnych.

W ramach ćwiczeń logopedycznych wykorzystane zostaną zabawy paluszkowe i rysowane wierszyki oraz MAKATON jako metoda wspomagająca.

Proponujemy zajęcia:

- dla dzieci od roku do 3 lat – „Masażyki i Wierszyki”

- dla dzieci od 3 do 6 lat – „Klubik Malucha”

MASAŻYKI I WIERSZYKI

Przeznaczone dla dzieci i mam lub tatusiów. Odbywają się raz w tygodniu i trwają 60 min. Grupa pracuje pod kierunkiem dwóch terapeutów – pedagogów specjalnych.

Celem zajęć jest stymulacja rozwoju dzieci poprzez wielozmysłowe doświadczenia. Dzieci już w tym wieku będą miały możliwość przebywać i bawić się w gronie rówieśników, a ich rodzice efektywnie spędzić czas ze swoim dzieckiem i oczywiście wymienić się doświadczeniami.

Terminy: czwartki godz. 8:45 – 9.45.

Ilość miejsc ograniczona.

KLUBIK MALUCHA

Zajęcia odbywają się w małych grupach i trwają 2 godziny zegarowe. Podzielone są na dwie części: w pierwszej odbywają się ćwiczenia ogólnorozwojowe, a w drugiej ćwiczenia ukierunkowane na stymulacje jednej strefy rozwoju. Zajęcia przedzielone są krótkim odpoczynkiem z możliwością zjedzenia małego śniadania. Głównym celem zajęć jest wspieranie rozwoju dzieci i przygotowanie ich do elementarnej nauki i samodzielności. Dzieci będą miały również możliwość zabawy w grupie rówieśniczej a ich rodzice poznania wiele pomysłów na ciekawą zabawę.

Terminy: poniedziałki godz. 12:15 – 14:15

Ilość miejsc ograniczona.

Zapisy i informacje: Elżbieta Kawecka - pod numerami telefonów (022) 663 10 13 lub 663 40 43, lub e-mail: ekawecka1@tlen.pl



Temat: zajęcia dla dzieci na osiedlu
Zapraszam na zajęcia w Klubie Alto ul. IUnflancka 4 (wejście jak do biblioteki) zajęcia prowadzą pedagodzy i psycholog

zapisy w Klubie lub nr telefonu 501 508 578

KLUB MALUCHA
Zajęcia adaptacyjne przeznaczone dla dzieci od 2 roku życia, których głównym celem jest wspomaganie rozwoju dziecka w zakresie:
nabywania umiejętności komunikacyjnych w kontaktach z innymi,
poznawanie i wyrażanie siebie w różnych formach ekspresji,
wykorzystania wrodzonych możliwości twórczych i intelektualnych.
Oferujemy dzieciom:
bezpieczeństwo,
atrakcyjną zabawę,
poczucie stabilizacji i akceptacji,
zajęcia dodatkowe :
zabawy z językiem angielskim
ćwiczenia logopedyczne metodą naturalną
gimnastykę korekcyjną
zajęcia plastyczne
rytmikę
bajkoterapię.
Oferujemy rodzicom:
profesjonalną opiekę,
pomoc psychologiczną i pedagogiczną,
comiesięczne spotkanie dotyczące rozwoju dziecka.
Zajęcia odbywają się codziennie od poniedziałku do piętku w godzinach 9-12.
Koszt miesięczny zajęć to : 150 zł

KLUB MUZYCZNY
Czar muzyki
Zajęcia wykożystujące formy muzyczne takie jak taniec i śpiew. Zajęcia które mają za zadanie nie tylko nauczyć uczestników piosenek, podstawowych kroków do tańców takich jak rumba, samba czy cha-cha oraz pokazać tańce integracyjne. Przez takie zajęcia każdy ma możliwość odblokować źródło emocji, pozwolić sobie na twórczą ekspresję. Uczestniczenie w takim muzycznym wydażeniu daje nie tylko satysfakcję, ale równiż wspomaga ogólny rozwój oraz rozwija sprawność fizyczną.
Spotkania odbywają się raz w tygodniu.
Terminy zajęć:
Grupa w wieku 2 do 6 lat – środa godzina 16.00 – 17.00
Grupa w wieku 7 do 13 lat – środa godzina 15.00 – 16.00
Grupa w wieku od 14 lat – środa godzina 17.00 – 18.00
Koszt miesięczny zajęć to : 50 zł

Zajęcia gry na gitarze
Zajęcia w małych grupach na których uczestnicy będą mogli się zapoznać z różnymi możliwościami tego instrumentu, poznać jego budowę, grę akordami lub z nut.
Spotkania odbywają się raz w tygodniu.
Terminy zajęć:
Grupa w wieku 7 do 13 lat – wtorek godzina 16.00 – 17.00
Grupa w wieku 14 do 16 lat – wtorek godzina 17.00 – 18.00
Grupa w wieku od 16 lat – wtorek godzina 18.00 – 19.00
Koszt miesięczny zajęć to : 50 zł

KLUB PLASTYCZNY
Zajęcia twórcze “Wylęgarnia pomysłów”
Spotkania plastyczne mają na celu rozwijanie kreatywności oraz twórczego myślenia, wspomaganie zainteresowań i uzdolnień. Dzięki działaniom artystycznym uczestnicy nie tylko będą mogli poczuć sie prawdziwymi artystami, ale też rozładowywać emocję oraz stres poprzez twórczą ekspresję.
Spotkania odbywają się raz w tygodniu.
Terminy zajęć:
Grupa w wieku 7 do 13 lat – piątek godzina 15.00 – 16.00
Grupa w wieku 4 do 6 lat – piątek godzina 16.00 – 17.00
Grupa w wieku od 13 lat – piątek godzina 17.00 – 18.00
Koszt miesięczny zajęć to : 50 zł

KLUB NAUKOWY
Kurs technik efektywnego uczenia się oraz szybkiego czytania
Celem kursu jest poznanie oraz wyćwiczenie technik pozwalających szybko i efektywnie czytać oraz przyswajać informacje. Zajęcia są poprowadzone metodą wykładu, oraz metodą warsztatów. Uczestnik ma możliwość poznania różnorodnych sposobów skutecznego zapamiętywania jak również wybrać swoje metody na polepszenie koncentracji, możliwości swojej pamięci.

Spotkania odbywają się raz w tygodniu.
Terminy zajęć:
Grupa w wieku 7 do 13 lat – czwartek godzina 15.00 – 16.00
Grupa w wieku 14 do 16 lat – czwartek godzina 16.00 – 17.00
Grupa w wieku od 16 lat – czwartek godzina 17.00 – 18.00
Koszt miesięczny zajęć to : 50 zł

KLUB ROZWOJU
Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
Zajęcia ruchowe w których uczestniczy rodzic wraz z dzieckiem. Metoda wykorzystuje dotyk, ruch. Ważne również stają się przy ćwiczeniach wzajemne relacje między partnerami. Zajęcia te mają na celu zwiąkszyć kreatywność dziecka, pobudzić je do twórczej aktywności. W spotkaniu tym zarówno rodzice jaki i dzieci mogą poczuć rodość z przebywania ze sobą, z kontaktu fizycznego. Jest to bardzo cenne wykożystanie czasu wolnego spędzonego z dzieckiem.
Spotkania odbywają się raz w tygodniu.
Terminy zajęć:
Grupa w wieku 2 do 3 lat – sobota godzina 10.00 – 11.00
Grupa w wieku 4 do 7 lat – sobota godzina 11.00 – 12.00
Koszt miesięczny zajęć rodzica i dziecka to : 50 zł

Zajęcia logopedyczne
Ćwiczenia dla dzieci usprawniające aparat artykulacyjny. Są ta tzw. ćwiczenia buzi i języka pomagające każdemu dziecku w poprawnej wymowie i dykcji.
Spotkania odbywają się raz w tygodniu.
Terminy zajęć:
Grupa w wieku 4 do 7 lat – sobota godzina 12.00 – 13.00
Grupa w wieku od 7 – sobota godzina 13.00 – 14.00
Koszt miesięczny zajęć to : 50 zł

pozdrawiam serdecznie Marta Nowak



Temat: Włocławek
Ulica Radosna Katarzyna Maxelon o pobycie w z córeczką Madzią w ośrodku rehabilitacyjnym we Włocławku. Włocławek, Radosna 5 - tu mieści się Ośrodek Rehabilitacji Dzieci Niepełnosprawnych (do 15 roku życia). Oferta Ośrodka to codzienna indywidualna rehabilitacja metodą Bobath-NDT i Vojty (45 min), codzienne zabiegi w gabinecie fizykoterapii. Proponowane zabiegi to: masaż pneumatyczny i podciśnieniowy, sollux, galwanizacja, prądy interferencyjne i diadynamiczne, elektrostymulacje, jonoforeza, okłady żelowe i materac magnetyczny (do wyboru, zalecane zależnie od stanu dziecka). Codziennie dzieci korzystają z basenu (który jest w Ośrodku) lub zamiennie z masażu perełkowego (w wodzie) ozonem. Ozon jest bakteriobójczy, więc nie trzeba się obawiać infekcji. Pacjenci biorą udział w zajęciach grupowych prowadzonych metodami: Dobrego Startu, Weroniki Sherborne, Knillów, muzykoterapii. Zajęcia te są prowadzone często przy muzyce, pobudzaja do aktywności ruchowej, uczą świadomości własnego ciała, rozwijaja komunikację. Część tych zajęć prowadzona jest równolegle, więc dziecko nie może uczestniczyć we wszystkich. Kilka razy w czasie turnusu (zależnie od problemów dziecka) mały pacjent idzie do logopedy, na terapię manualną (ćwiczenia przygotowujące do pisania, rysowania), do pedagoga (ćwiczenia uwagi, myślenia, pamięci i wyobraźni). Cztery razy w ciągu turnusu odbywają się zajęcia z hipoterapii (niestety nie ma krytej ujeżdżalni i w razie niepogody zajęcia przepadają). W ośrodku jest hotelik, stołówka. Warunki są dobre, jedzenie smaczne, jest lodówka, żelazko, można korzystać z kuchenki (gdy dziecko jest małe, można nie wykupować dla niego obiadów tylko przygotowywać je samemu). Można przyjechać w niedzielę po południu lub w poniedziałek rano. Rano planowane są zabiegi, przychodzi pediatra, ortopeda. Zajęcia odbywają się od poniedziałku do piątku przez dwa tygodnie do 14-stej. Po południu sale są otwarte i można samodzielnie poćwiczyć z dzieckiem, jest bieżnia, suchy basen. Minusy pobytu w Ośrodku to brak windy oraz wolne sobota i niedziela. Osobiście jestem zadowolona z rehabilitacji, zajęcia grupowe są na poziomie przedszkolaków. Jeżeli dziecko ma regularną i solidną rehabilitację w miejscu zamieszkania to wyjazd do Włocławka nie jest konieczny, ale jeżeli są problemy organizacyjne, a poziom ćwiczeń pozostawia wiele do życzenia to gorąco polecam. Koszty to noclegi i wyżywienie-dla dwóch osób to ok. 500 zł (sierpień 2001). Ośrodek mieści się na osiedlu Zazamcze, między blokami, bardzo blisko stacji PKP Włocławek-Zazamcze i nieopodal lasu. Aby wyjechać do Ośrodka potrzebne jest skierowanie od NEUROLOGA, a potem wystarczy telefon, aby ustalić termin turnusu. Telefon: 0 prefiks 54 236-23-50; 236-09-60. Adres Ośrodka: Ośrodek Rehabilitacji Dzieci Niepełnosprawnych, ul. Radosna 5, 87-800 Włocławek. Jest to mały ośrodek, w którym panuje domowa atmosfera, kadra jest życzliwa -zarówno solidni terapeuci jak i uśmiechnięte panie w hotelu.



Temat: Turnus rehabilitacyjno-terapeutyczny w Mielnie
Źródło: http://www.acentrum.com.p...nusy.php?item=9



Turnus rehabilitacyjno-terapeutyczny dla dzieci z wyzwaniami rozwojowymi.

Termin turnusu:
04-17.02.2007

Zapraszamy na turnus rehabilitacyjno-terapeutyczny dla dzieci z wyzwaniami rozwojowymi.

Podczas turnusu będą prowadzone różnorodne terapie, zajęcia rehabilitacyjne, edukacyjne oraz korekcyjno-rozwijające.

W trakcie turnusu odbywać się będą także szkolenia, warsztaty i wykłady dla rodziców i terapeutów, które umożliwią poznanie nowych metod terapii.

Cele turnusu:

. Wsparcie naturalnego rozwoju dziecka oraz integrację mechanizmów i procesów rozwojowych.
. Przewzorowanie i reedukacje niekorzystnych schematów ruchowych, nawyków i zachowań.
. Wsparcie wewnętrznych możliwości rozwoju fizycznego, emocjonalnego i umysłowego.
. Zapoznanie rodziców i specjalistów z nowymi, efektywnymi programami i metodami rehabilitacyjnymi i terapeutycznymi.
. Zapewnienie rodzicom profesjonalnej edukacji oraz wsparcia psychologicznego aby mogli wykorzystywać zdobyte umiejętności w indywidualnej pracy z dziećmi po turnusie.
. Otwarcie dzieci i ich rodziców na radosne i kreatywne uczenie się oraz rozwój.

Turnus przeznaczony jest dla dzieci z:

• mózgowym porażeniem dziecięcym,
• autyzmem (również syndromem Asperger'a),
• zespołem Downa i innymi wadami wrodzonymi,
• nadaktywnością psychoruchową (ADD, ADHD),
• epilepsją (również Zespołem Westa),
• zaburzeniami emocjonalnymi,
• trudnościami w uczeniu się, głęboką dysleksją, dysgrafią,
• zaburzeniami koncentracji i motywacji
• opóźnieniem w rozwoju intelektualnym

Rodzaje terapii:

Zajęcia indywidualne:

. rehabilitacja ruchowa i gimnastyka korekcyjna
. terapia neuromotoryczna
. integracja sensoryczna
. "Rytmiczny ruch" terapia proprioceptywna
. stymulacja systemu taktylnego
. terapia pedagogiczna wspomagająca rozwój umysłowy
. dogoterapia
. Metoda Dobrego Startu (dla dzieci w wieku szkolnym)
. zajęcia logopedyczne
. ćwiczenia rehabilitacyjne w basenie

Terapie grupowe

. gimnastka z elementami muzykoterapii
. terapia grupowa z elementami metody Weroniki Sherborne
. bajkoterapia i spotkania z baśnią.

KOSZT TURNUSU DLA DZECI

Koszt: 4800 PLN (zakwaterowanie w hotelu) pokoje 2 lub 3 os. w budynku o wysokim standardzie przystosowanym dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich (pełny węzeł sanitarny, telefon, Tv-Sat).

Koszt obejmuje 14 dniowy pobyt z wyżywieniem dla uczestnika turnusu i jego opiekuna oraz minimum 50 zajęć terapeutycznych dla dziecka.

Koszt pobytu dodatkowego opiekuna - 1800zł

WARUNKI PRZYJĘCIA NA TURNUS

. Wypełnienie i odesłanie formularza zgłoszeniowego na adres:

FUNDCJA POMOCY OSOBOM NIEPEŁNOSPRAWNYM PRZYJACIEL

Ul. Nowolipki 27lok 1a ; 01-010 Warszawa

. faxem pod numer 022 831 48 79 lub mailem na adres: info@przyjaciel.pl

. Dołączenie do formularza kserokopii wszelkich dokumentów oraz diagnoz medycznych dotyczących problemów uczestnika turnusu.

. Dokonanie całkowitej wpłaty za turnus do dnia 20.01.2007.

Dane do przelewu:

Fundacja Pomocy Osobom Niepełnosprawnym Przyjaciel
ul.Radiowa 9/36, 01-485 Warszawa

BGŻ SA 80203000451110000000128160

LOKALIZACJA TURNUSU

Turnus odbędzie się w Ośrodku Sanatoryjno - Wczasowym Unitral w Mielnie, ul. Piastów 6
www.unitral.pl




Temat: pamiętnik z powyrywanymu kartkami - tom II
Jestem ciekawy, czym różni się wasza diognoza od naszej. Mogłabyś wyjaśnić różnicę? Wklejam przykład naszej diagnozy.

Przykładowa diagnoza funkcjonalna

X.Y ur. 00.00.1996 r. uczęszcza do tutejszego przedszkola od 1.09.2002 r. X znajduje się w początkowym okresie V stadium inteligencji sensoryczno- motorycznej wg. J. Piageta
(ok.12 m.ż.).Oznacza to, że u X wykształciło się pojęcie stałości przedmiotu (szuka ukrytego na jego oczach przedmiotu), a zdolności manipulacyjne obejmują kilka prostych schematów czynnościowych (potrafi chwycić przedmiot pod kontrola wzroku, upuścić go w sposób kontrolowany, włożyć do buzi, wyjąć i włożyć zabawkę do pudełka). Za ich pomocą w zakresie swoich możliwości ruchowych X metodą prób i błędów stara się rozwiązywać proste problemy manipulacyjne (np. przyciąga za sznurek zabawkę z umieszczoną
na niej czekoladą).

X używa głównie prawej ręki. Lewa ręka znajduje się
w przykurczu, dziecko prawie jej nie używa. W czasie chwytu przeważnie przeciwstawia kciuk pozostałym palcom (chwyt nożycowy) choć w niektórych sytuacjach chwyta całą powierzchnią dłoni z wyprostowanym kciukiem (chwyt dłoniowy prosty).
Niestety dziecko najczęściej chaotycznie rozrzuca przedmioty,
które bierze do ręki, rzadziej zaś bawi się nimi dłużej je przytrzymując.
Nie zaobserwowaliśmy jakiegoś większego zainteresowania szczególnymi przedmiotami. Próby zabawy np. piłką, bardzo szybko kończą się zniecierpliwieniem dziecka, które zaczyna przecząco kręcić głową, rozglądać się po sali, czasami pokazując drzwi.

U X nie zaobserwowaliśmy zaburzeń w zakresie funkcjonowania zmysłów.

W zakresie rozwoju społecznego charakterystyczną cechą zachowania X jest chęć zwrócenia na siebie uwagi. W celu zwrócenia na siebie uwagi potrafi nawet coś zrzucić albo chwycić
na okulary lub włosy stojącej blisko osoby.
Samoistnie i często dąży do kontaktu z drugim człowiekiem, zaczepia inne osoby wzrokiem, uśmiecha się, wokalizuje w kierunku osoby. Lubi także przyglądać się swojemu otoczeniu uważnie je obserwując.

X potrafi zakomunikować gdy czegoś nie chce poprzez kręcenie głową i kilkakrotne powtarzanie słowa nie-nie-nie.
Jednak pomimo widocznego pozytywnego nastawienia w kontaktach z ludźmi trudno oprzeć się wrażeniu, że kontakty te są dość powierzchowne i chaotyczne.
X ma dość duże problemy ze skupieniem uwagi. Nagłe dźwięki np. przejście kogoś przez korytarz gdy chłopiec jest na zajęciach w sali, czy tez przypadkowe czyjeś zakaszlnięcie sprawiają, ze dziecko się wzdryga i jest wystraszone. Po chwili uśmiecha się.

X lubi zajęcia wg W. Sherborne – wszelkiego rodzaju bujanie, turlanie, zwijanie w koc. Nie obawia się gwałtownych ruchów przy bujaniu.
W zakresie mowy czynnej wokalizacja dziecka jest uboga
i oprócz celowo wypowiadanych słów „nie-nie-nie”, oraz „da” – daj, obejmuje jedynie wypowiadanie dźwięków „ma-ma-ma” które według mamy i nauczycielki dziecka nie niosą w sobie żadnego znaczenia. Chłopiec potrafi także piszczeć i krzyczeć.

Komunikowanie się z X odbywa się głównie przez pokazywanie ręką czego chce np. często pokazuje ręką na magnetofon (mówiąc przy tym „da”). Ponieważ perspektywa szerszej komunikacji werbalnej z dzieckiem wydaje się być mało prawdopodobna
w przedszkolu rozpoczęliśmy naukę komunikowania się za pomocą symboli trójwymiarowych (przedmiotów). Pierwsze próby komunikowania polegające na tym, że X informował, że chce słuchać muzyki poprzez podanie nauczycielowi kasety magnetofonowej przynoszą zamierzony efekt.

Prowadzone ćwiczenia w reagowaniu na proste polecenia (typu „Patrz na mnie”, „Podaj buty”, „Pokaż nogi”, „Gdzie masz głowę”) przyniosły planowany skutek – chłopiec reaguje szybko, ale po chwili kiwa przecząco głową i nie chce już „odpowiadać”.
W zakresie dużej motoryki X potrafi na przykład w leżeniu na brzuchu unieść dolna i górną część tułowia, oraz podpierając
się ramieniem, kręcić głową we wszystkich kierunkach. Potrafi także obrócić się z brzucha na plecy. Leżąc na plecach potrafi oderwać głowę od podłoża.

X stabilizuje głowę i tułów. jednak pogłębiona kifoza piersiowa (garb piersiowy) i słabo wykształcona lordoza lędźwiowa
z tyłopochyleniem miednicy (nieprawidłowe wykształcenie krzywizny kręgosłupa) blokuje dalszy rozwój ruchowy chłopca. Kończyny dolne są przez dziecko mało używane. Praca terapeutyczna skierowana była na odblokowanie obręczy biodrowej co powinno doprowadzić
do wykształcenia prawidłowych krzywizn kręgosłupa a tym samym dać chłopcu możliwość rozwoju lokomocji czworaczej.




Temat: Autyzm będzie można wyleczyć


Jesteśmy o krok od stworzenia skutecznych terapii dla osób cierpiących na różne postacie autyzmu - czytamy w DZIENNIKU. Amerykańscy naukowcy odkryli nie jeden, ale całą grupę genów, które mogą być odpowiedzialne za powstawanie tego schorzenia - donosi dzisiejszy numer "Science".

Mimo postępujących od lat badań autyzm jest ciągle chorobą bardzo tajemniczą. Najnowsze badania dowodzą, że ma ona podłoże genetyczne. Dotychczas nie udało się jednak znaleźć wszystkich genów, które mogą być odpowiedzialne za powstawanie tego schorzenia. Szacuje się, że obecnie 15 do 20 proc. przypadków autyzmu da się wyjaśnić naukowo. Reszta pozostaje niewiadomą.

Schorzenie objawia się na wiele sposobów, ale istnieją trzy cechy, które najczęściej są obecne u chorych. To kłopoty z opanowaniem języka, słaby kontakt z otoczeniem i nieustające powtarzanie pewnych zachowań. Co może być ich przyczyną? By odpowiedzieć na to pytanie, Christopher Walsh, profesor genetyki w dziecięcym szpitalu w Bostonie, wybrał się w podróż... na Bliski Wschód.

Rozumowanie, które stało za jego czynem, było proste. Autyzm jako choroba genetyczna może być dziedziczony. Jednak w Stanach chorzy rzadko mają dzieci, a sam autyzm rozwija się najczęściej w okresie embrionalnym. Tymczasem żeby wytropić geny związane z tą chorobą, najlepiej zbadać kilka pokoleń osób autystycznych. A takie rodziny, i to na dodatek wielodzietne, najłatwiej znaleźć w Turcji, Pakistanie czy Arabii Saudyjskiej, gdzie przyrost naturalny jest znacznie wyższy niż w Ameryce - pisze DZIENNIK.

Badania przeprowadzone na niespełna 100 rodzinach doprowadziły uczonego do interesujących wniosków. Walshowi udało się wyodrębnić grupę sześciu genów, których defekty regularnie pojawiały się u chorych na autyzm. Geny te należały do 300, które w ludzkim mózgu odpowiadają za zmiany związane z nabywaniem nowych doświadczeń.

Co to znaczy? Kiedy np. czegoś się uczymy, w naszym mózgu wybucha pożar. Uaktywnia się kilkaset genów, które decydują, czy neuron, czyli komórka nerwowa, ma stworzyć nowe połączenia z innymi neuronami, wzmocnić istniejące już połączenia lub część z nich zlikwidować. To właśnie w tym procesie uczestniczą geny, które u chorych na autyzm w ogóle nie działają.

I w tym naukowcy upatrują swojej szansy. Skoro bowiem autystycy nie są pozbawieni tych kluczowych genów, być może w przyszłości uda się znaleźć sposób, by skłonić je do właściwego działania. "Wadliwych genów nie trzeba będzie zastępować innymi" - mówi Eric Morrow, jeden ze współautorów badań - trzeba tylko wymyślić, jak uaktywnić je np. za pomocą lekarstw.

Czym jest autyzm

To choroba neurologiczna. Obecnie uważa się, że ma ona podłoże genetyczne. Pierwsze objawy autyzmu pojawiają się zazwyczaj u małych, kilkuletnich dzieci. Chłopcy chorują na niego cztery razy częściej niż dziewczynki. Najważniejsze zwiastuny tej choroby to:

- izolowanie się malucha od innych dzieci

- chory nie potrafi się bawić z rówieśnikami

- dziecko źle znosi zmiany w otoczeniu

- nieustannie powtarza niektóre czynności

- u malucha występują zaburzenia mowy (odwracanie zaimków, zapominanie nauczonych już słów, itp.)

Autyzm można leczyć m.in. przy pomocy metody ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne, która opiera się na systemie ćwiczeń i zabaw ruchowych, wywodzących się z naturalnych potrzeb dziecka, zaspokajanych w kontakcie z dorosłym, np. baraszkowaniu. Ponadto stosuje się również muzykoterapię, hipoterapię, dogoterapię, pracę z logopedą oraz psychologiem.



Temat: Biblioteka wolontariuszy - pedagogika
Hej! Mam taką propozycję: Jeśli wpadnie wam do ręki jakaś ciekawa lektura, którą będzie można wykorzystać na misjach - to podzielcie się tym odkryciem na forum

w tym wątku piszemy o różnych ciekawych pozycjach z zakresu pedagogiki. Ja ostatnio siedzę w tego typu lekturach po uszy, bo przygotowuję na zaliczenie program socjoterapeutyczny z wykorzystaniem tez innych metod - arteterapii, muzykoterapii, dramy, pedagogiki zabawy itp. He, tzn na zaliczenie to wystarczyło konspekcik lekcji zrobić, ale mnie to zainspirowało by się przysiąść solidniej do tematu i sobie już teraz stworzyć bazę różnych zabaw, ćwiczeń, zajęć które będę mogła przeprowadzić na wolontariacie

z takich różnych ciekawych książek to polecam:

(A najciekawsze rzeczy z tych książek to wklepałam na komputer, więc jak ktoś chciałby dostać zabawowy zestaw w wersji elektronicznej, to podajcie maila, a chętnie wam wyślę.)

ZABAWY:
- super książka, z tym że zabawy raczej dla maluchów:
Charles A Smith, , Grupa bez przemocy : 162 zabawy i ćwiczenia dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym uczące empatii i współpracy /wyd. Jedność, Kielce 2007.

- polecam wszystkie książki tego autora Klaus W Vopel- widziałam też, że napisał też różne książki o tym jak z dziećmi rozmawiać o Panu Bogu, takie katechezy przez zabawę, ale jeszcze sie do tych klsiazek nie dokopalam
-Klaus W. Vopel , Kreatywne rozwiązywanie konfliktów : zabawy i ćwiczenia dla grup, Kielce 2003.
-Klaus W. Vopel , Latający dywan : łatwiejsza nauka dzięki odprężeniu. Cz.1 : Ćwiczenia dla dzieci w wieku od 6 do 12 roku życia, Kielce 2004.
-Klaus W Vopel, Zabawy, które łączą : otwartość i zaufanie w początkowej fazie istnienia grupy t 1. i t. 2, wyd. Jedność, Kielce 2004.

-Heike Baum, Małe dzieci - duże uczucia : dzieci odkrywają w zabawie swoje emocje, Kielce 2002.
-Heike Baum, Pokonywać słabości : zabawy wzmacniające wiarę we własne siły, Kielce 2002.
-Heike Baum, Prawie pękam ze złości: o radzeniu sobie z agresją i gniewem, Kielce 2005.
-Heike Baum, Proszę, nie gaś światła! : o radzeniu sobie ze strachem i niepewnością, Kielce 2006.
-Heike Baum, Spokojnie siedzieć? To nie dla mnie! : co pomaga małym wiercipiętom, Kielce 2006.

-Irene Flemming, Jürgen Fritz, Zabawy na uspokojenie : odprężające zabawy dla dzieci ze szkoły podstawowej, Kielce 1999.
-Rosemarie Portmann, Gry i zabawy kształtujące pewność siebie, Kielce 2000.
-Rosemarie Portmann, Gry i zabawy przeciwko agresji, Kielce : 1999.
-Rosemarie Portmann, Zabawy na odprężenie i koncentrację, Kielce : "Jedność", 2004.
-Ursula Rucker-Vennemann, Zabawy odprężające dla dzieci, Kielce : 2003.

SOCJOTERAPIA
-Katarzyna Sawicka (red.) Socjoterapia : praca zbiorowa, Warszawa 2004.
- Heidi Kaduson, Charles Schae, Zabawa w psychoterapii, Gdańsk 2005.

ARTETERAPIA
- Maria Piszczek, Terapia zabawą, terapia przez sztukę : (wybrane zagadnienia i metody), Warszawa 2002.
- Wiesław Karolak, Rysunek w arteterapii , Łódź 2007.
- Ewelina J. Konieczna, Arteterapia praktyce, w teorii i Kraków : Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2007.
-Arteterapia w medycynie i edukacji / red. Wiesław Karolak, Barbara Kaczorowska, Łódź 2008.

MUZYKOTERAPIA
-Anna Metera, Muzykoterapia, Leszno 2006.
-Małgorzata Kronenberger, Muzykoterapia, Łódź : 2004.

DRAMA
- Józef Kwapiszewski, Katarzyna Sygitowicz-Sierosławska., Wychowanie przez sztukę i arteterapia jako remedium na agresję i przemoc : teatr w działaniach profilaktyczno-wychowawczych, Słupsk 2008.
- Lucyna Maksymowicz, Drama jako metoda wspomagania rozwoju osobowości dziecka w wieku szkolnym, Słupsk 2004.
-Elżbieta Jezierska-Wiejak, Możliwości i ograniczenia dramy jako metody kształtowania rozumienia pojęć moralnych , Toruń 2004.

RUCH
-Weronika Sherborne, Ruch rozwijający dla dzieci, Warszawa ; Wydaw. Naukowe PWN, 2003
-Joanna Zwoleńska, Twórcza kinezjologia w praktyce : wybór scenariuszy, Warszawa 2002.